5 kjappe for å gjøre hverdagen til en cyberkriminell litt kjipere

IT-sikkerhetsforbedring trenger ikke bety at man må investere i nytt og dyrt utstyr, eller at man må sende de ansatte på kostbare sikkerhetsseminarer og treninger.Det er enkle tips og råd som kan bidra til en bedre sikkerhetskultur i bedrifter og ikke minst samhandling mellom de ansatte og IT-ansvarlige.

De mest utsatte og ikke minst mest sårbare er de små og mellomstore bedriftene. Man glemmer gjerne ut dette fordi man hører så mye om de store selskapene som går ut i media og forteller at de har blitt hacket. Denne åpenheten ser man dessverre ikke like mye av ennå i små og mellomstore bedrifter og de økonomiske konsekvensene et hackerangrep har for denne forretningsgruppen er ofte mye mer graverende enn for de store.

Det er enkle grep du kan ta selv for å sikre bedriften din, eller som vi i Dataplan kan hjelpe deg med. Her er noen tips:

1. E-posttrussler 

E-post er hackerens foretrukne inngangsport og han vil alltid prøve dette først fordi det er så enkelt. Hver hundrede e-post som blir sendt inneholder faktisk malware i en eller annen form og fasong. I en rapport fra Verizon fra 2018 kan man lese at 92,4% av all malware kom inn via e-post.

Dessverre så holder det ikke å fortelle ansatte at de skal sjekke avsenderen nøye på hver mottatte e-post. Det bør selvfølgelig oppfordres til dette, men den virkelige innsatsen mot skumle e-poster gjør du i de underliggende systemene. Ved å sette strengere regler på e-postserveren og ved å benytte produkter fra Fortinet kan man minimere den trusselen som e-post utgjør.
 
2. Unødvendig risikabel programvare 

De fleste arbeidsstasjoner kjører altfor mye programvare som er installert av brukeren selv. Dette er utrolig risikabelt, men det er heldigvis noe som man enkelt kan gjøre noe med ved å ta et par enkle grep. De fleste programvareangrep kommer via Flash for nettlesere, Adobes PDF-leser og Java Runtime Environment.

Ved å fjerne og avinstallere disse fjernes automatisk den risikoen som er knyttet til å ha dem installert på maskinene. Dette er programmer som i utgangspunktet er noe man trenger, men nå tilbyr de aller fleste nettleserne innebygget PDF-visning med en sandbox slik at det ikke lenger er nødvendig å benytte et av disse programmene.
 
3. Benytt kryptering

Ingen teknologi blir oftere betegnet som en enkel måte å forbedre sikkerheten på enn kryptering, men det handler om å bruke den riktig.

Den første utfordringen er at kryptering ofte er dyr, proprietær for spesifikke applikasjoner, og selvfølgelig må nøklene som benyttes lagres på et sikkert sted også.
For lagrede data er midlertidig kryptering viktig og da spesielt med tanke på håndholdte enheter som telefoner og nettbrett. Både Android og Apple tilbyr kryptering som standard, og er enkelt å skru på. PCer som kjører Microsoft tilbys også Full Disk Encryption som et alternativ, og husk at minnepinner alltid skal være krypterte.

Etter at gratisprogrammet TrueCrypt ikke lenger ble sett på som pålitelig er det andre leverandører man bør se på når man snakker om kryptering på skrivebordsnivå.
 
4. Passord 

Trygge passord høres jo ut som en enkel sak, de skal være lange og sterke, og samme passord skal ikke benyttes flere steder. Men er det så enkelt? Både ja og nei. De er som regel enkle å lage, men desto vanskeligere å huske.

En enklere måte å huske passord på er å benytte setninger og fraser som for deg er enkelt å huske, men vanskelige for en hacker å finne ved bruk av genererte passordlister som disse ofte benytter seg av.

Et eksempel på et slikt passord kan være: «Dataplan hjelper deg med alle dine IT-tjenester».
Her har man benyttet både små og store bokstaver, og tegn fordi passordet inneholder både mellomrom og en bindestrek.

En annen god og trygg måte å håndtere sikre passord på er å la et program gjøre det for deg. Disse programmene lager sikre og unike passord og oppbevarer og bruker dem for deg. Eneste du trenger å forholde deg til er ett unikt og veldig sterkt passord som hovedpassord.

De mest anerkjente passordhåndteringsprogrammene er 1PasswordLastPass og KeePass.

5. Oppdatert programvare 

Vi er alle klar over at oppdateringer er litt stress. De setter en uønsket pause i arbeidsdagen, tar ofte lang tid og det er veldig enkelt å klikke på «minn meg på dette senere».

Det bør du allikevel ikke gjøre fordi en oppdatering er et sett med endringer i et dataprogram designet for å oppdatere, fikse eller forbedre det.
Dette inkluderer å fikse sikkerhetsproblemer og andre feil.  Disse oppdateringene kalles som regel bugfixes eller bug fixes, og forbedrer funksjonalitet, brukervennlighet og ytelse.

Den viktigste grunnen for å laste ned og installere den siste oppdateringen er å være beskyttet mot de siste sikkerhetstruslene. Eldre programvare vil fortsette å ha de samme feilene og utnyttbare hull i koden som gjør at hackere og cyberkriminelle kan komme seg inn på systemet.

Påse at dere har skrudd på automatiske oppdateringer på alt av arbeidsstasjoner og at systemansvarlig har fokus på dette på servere osv.
Så neste gang et slikt vindu om at noe må oppdateres dukker opp på skjermen anbefaler vi at du klikker på «Ja» og går og finner deg en kopp kaffe eller te og tar en liten pause i arbeidsdagen mens maskinen din gjør seg selv sikrere.

Vi benytter oss av cookies, og dette må vi opplyse om på nettsiden vår. Vi benytter cookies til å samle inn og huske informasjonen om deg og hvordan du bruker nettsidene våre. Du står fritt til å avslå at denne informasjonen om deg skal lagres.
Cookies settings
Godta
Avvis
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings